Benyújtották felmondásukat a Simicska Lajos irányítása alatt álló médiumok vezetői pénteken. Az Mno.hu-n a következő közlemény jelent meg pénteken dél után nem sokkal.
A mai nappal a Magyar Nemzet, az MNO, a Hír Televízió és a Lánchíd Rádió alábbi vezetői lelkiismereti okokból benyújtották a fel-, illetve lemondásukat:
Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője, a Hír Televízió elnöke,
Gajdics Ottó, a Lánchíd Rádió főszerkesztője,
Élő Gábor, az MNO főszerkesztője,
Szikszai Péter, a Hír Televízió vezérigazgató-helyettese,
Csermely Péter, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese,
Szerető Szabolcs, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettese.
Lefagytak az újságírók
Nemcsak a tulajdonost, a szerkesztőség tagjait is meglepetésként érte a vezetés testületi lemondása. Az Index információja szerint a munkatársakhoz alig félórával a közlemény megjelenése előtt juthatott el az információ, mert a rovatvezetőket külön tájékoztatta főszerkesztő.
A "lefagyott újságírók" is csak találgatták, milyen játszmák állhatnak a döntés mögött. Simicska és a lapvezetés közti feszültség jelei eléggé megszaporodtak az elmúlt hetekben, de kenyértörésre eddig senki nem gondolt.
Kurvára meglepte
Simicska Lajos nem tudta, hogy lemondásra készül a Magyar Nemzet lapvezetése. Az Index telefonon érte el pénteken délben a lap tulajdonosát, aki nem rejtette véka alá meglepetését.
Maga is most olvasta a közleményt, hát én is. Kurvára meglepetésként ért, ezért ha megbocsát, akkor most leteszem, és megpróbálom kideríteni, hogy mi történt
– mondta az Indexnek Simicska Lajos.
Korábban is előkerültek a lelkiismereti okok
Információnk szerint tavaly szeptember, vagyis a Simicska-Orbán háború kezdete óta többször is egyeztetett a Magyar Nemzet és a HírTV vezetése és Simicska Lajossal arról, hogy a médiabirodalom sajtótermékei hogyan viszonyuljanak az új helyzethez. Úgy tudjuk, hogy akkor abban állapodtak meg, hogy csak egyes fideszes politikusokat és kormányközeli vállalkozókat támadhatnak a sajtótermékek. Így került célkeresztbe többször is Rogán vagy éppen Andy Vajna.
A Magyar Nemzet vezetése már akkor is jelezte, hogy egyes újságíróknak nem tetszik az új irányvonal, és a mostani közleményben is említett "lelkiismereti okokra", és az újságírói szabadságra hivatkozva nem akarnak a Fidesznek ártó ügyekről írni. A korlátozott hadviselést azonban a reklámadó módosítása után nyílt háború váltotta fel: a kormány csökkentette az RTL-t sújtó reklámadót, eltörölte a legfelső sávot, de bejelentette, hogy a többi médiacégnek egységesen a reklámbevételük 5 százalékát kell fizetniük. Ez a döntés a Simicska-médiabirodalom cégeinek fáj a legjobban, főleg, hogy Orbán Viktor egy háttérbeszélgetésen nyilvánvalóvá tette, hogy a HírTv, a Lánchídrádió és a Magyar Nemzet, meg a Heti Válasz ezentúl sem számíthat állami reklámpénzekre, vagyis a nyár óta elzárt pénzcsapokat belátható időn belül nem nyitják újra.
Erre Simicska Lajos már a Népszavában reagált durva hangnemben, a Magyar Nemzet pedig vezércikkben írt arról, hogy hiába alacsony azt infláció, egyre drágább az élet, vagyis nem egyes fideszes politikusokat támadott, hanem a kormányzat teljes munkáját kérdőjelezte meg. Úgy tudjuk, hogy nemsokára Orbán Viktor is célkeresztbe kerülhetett volna, a médiabirodalom vezetői erre reagálva mondtak le.
Ez nem a pénzről szól
Simicska Lajos az Origónak is nyilatkozott. Azt mondta: ugyan az új reklámadó milliárdos terhet róna a médiaérdekeltségeire, ez a háború mégsem a pénzről, hanem az elvekről szól. Simicska szerint
Orbán Viktornak csak a lojális média kell, a kritikai hangút és az ellenségest ezért ellehetetleníti.
Ezt viszont ő nem hagyja, háborúzik, bár még nem tudja, melyik fél megy tönkre előbb a harcban.
Simicska médiaérdekeltségeinek az eddigi összeg ötszörösét, milliárdos nagyságrendű reklámadót kellene fizetnie a kormány új tervei szerint. A médiatulajdonost mégsem az adóteher növekedése zavarja:
Mi lesz akkor, ha Orbán Viktor egyszer csak megvakarja a fejét, és kitalálja, hogy a duplájára emeli a kulcsot?
Simicska Lajos szerint Orbán kudarcot vallott az RTL Klubbal szemben a médiaadóval. Ennek beismerése helyett most ragaszkodik az ötletéhez, ezért szétteríti a terhet a médiapiac kisebb szereplői között. Simicska szerint a miniszterelnök három csoportra osztja a médiaszereplőket: a kormányzattal teljes egyetértésben lévőkre, a kritikai hangúakra és az ellenségekre, célja pedig az, hogy ezek közül csak az első kategória maradjon, a többieket ellehetetleníti.
„Én ebben nem vagyok partner, ezzel nem értek egyet, mert ez a megközelítés elveim ellen való".
Totális a médiaháború
Simicska csütörtök este nyilatkozta a Népszavának, hogy totálissá válhat a médiaháború, ha a kormány valóban bevezeti az RTL-lel való békülés jegyében az 5 százalékos reklámadót. A lap szerint Simicska úgy nyilatkozott, hogy az 5 százalékos reklámadó kormányzati terve „újabb támadás a demokrácia ellen”.
A médiaháborúval való fenyegetéssel kapcsolatban tegnap már megírtuk, hogy ezzel maga Simicska ismerte el, hogy a lapjai, rádiója és tévéje nemhogy nem függetlenek, de tulajdonosként ő maga szabja meg számukra, hogy milyen politikai irányt kövessenek. A médiabirodalom vezetőinek mai lemondása hátterében feltehetően ez áll: nem akarják követni a tulajdonost ebbe a háborúba.
Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője a mezőkövesdi, kihelyezett Fidesz–KDNP-ülés közben nyilatkozta csütörtök este, hogy Lázár János arról tájékoztatta a frakciót, hogy „az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást kíván indítani a magyar kormány ellen, amennyiben a reklámadóval kapcsolatban nem változtat". A frakció megadta a Lázár által kért felhatalmazást arra, hogy tárgyaljon ezzel kapcsolatban, és dolgozzon ki megoldási javaslatot.
Index